Hur kan biblioteket utvecklas för morgondagens lärande?

Konferensrapport från IATUL 2017

Konferensrapport

Publicerad 2017-08-22

I somras presenterade Göran Hamrin sitt praktiknära forskningsprojekt ”Lifting information literacy in Ergonomics” på den 38:e konferensen anordnad av IATUL (International Association of University Libraries) i Italien. Årets konferenstema var "Embedding Libraries - Service and Development in Context". Görans konferensrapport, som levereras i tre 10-minutersfilmer (delar av innehållet har tidskodats) ger inspiration till framtida samarbete mellan ECE:s avdelningar Biblioteket och Lärande.

"Det kanske bästa med konferensen var att jag fick input från folk jag aldrig hade träffat tidigare, och fick flera tankar kring framtida projekt som skulle kunna förbättra verksamheten på KTHB. Förhoppningsvis får jag möjlighet att utveckla en del av dessa saker!"

Göran Hamrin KTHB:s studierektor

Läs i korthet om Görans forskning "Lifting information literacy in Ergonomics" (pdf 24 kB)

Gå till IATUL-konferensens webbsida

Rapport Dag 1

Delar av innehållet:

  • 02:30 Learnig Analytics: hur påverkar biblioteksanvändning prestation?
  • 06:30 Fallstudie där 25 heltidsanställda undervisade förstaårsstudenter i informationskompetens
  • 08:40 "Social Learning Spaces" - rum för Lärande motsvarande ARC:s verksamhet

Rapport Dag 2 och 3

Delar av innehållet:

  • 00:49 Görans presentation
  • 01:32 Information Literacy MOOC
  • 02:09 Antiplagieringsmodul
  • 04:35 Skapa lärandemiljöer
  • 06:40 Audio-videoportal om lagring och arkivering av konferensinspelningar

Rapport Dag 4

Delar av innehållet:

  • 00:18 Mot det digitala universitetet - och MOOCarnas funktion
  • 05:55 Vad kan biblioteket ha för nytta av en marknadsförare?
  • 06:50 Olika studiemiljöer
  • 08:40 Biblioteket som hjärtat av lärande och innovation (forskning och utveckling)?
  • 09:25 Göran tycker till
  • 10:05 KTHB:s bibliometriska service i framkant

Kontakt

Göran Hamrin
Göran Hamrin, universitetsadjunkt 087908951
Till sidans topp